Julia | Consulente
Via een vriendin die al bij Boerhaave werkte, hoorde ik dat ze opzoek waren naar nieuwe werknemers. Ik was op zoek naar een bijbaan naast mijn studie geneeskunde. Twee jaar geleden ben ik begonnen bij de receptie als consulente. Het hele team ontving mij met open armen en al gauw voelde ik mij hier helemaal thuis. Al vrij snel werd mijn takenpakket uitgebreid en kreeg ik meer inhoudelijk patiëntencontact, wat ik erg leuk vind. Doordat de werktijden hier flexibel zijn, heb ik mijn tijd altijd goed kunnen verdelen tussen werk, studie en vrienden.
Als consulente heb je veel telefonisch contact met patiënten, dit kan verschillen van het geven van informatie over een consult tot het geven van belangrijke voorbereidingen voor de operatie. De patiëntengroep varieert daarnaast ook; de ene patiënt wordt via de zorgverzekering behandeld, de ander vindt een operatie hartstikke spannend of kan juist niet wachten tot de operatie kan plaatsvinden. Per persoon probeer ik in te schatten hoe ik iemand dan ook het beste kan verder helpen met zijn/haar vragen. Vooral de patiënten die veel spanning hebben, maar graag een operatie willen, help ik graag. Ik merk vaak dat mensen het prettig vinden om het proces door te nemen; van het eerste contact met Boerhaave tot aan de laatste controle na de operatie. Zo kunnen de patiënten een voorstelling maken van hoe het werkt en ik benadruk dat ze altijd contact kunnen opnemen met vragen. De tijd hiervoor nemen doe ik dan ook graag, dit zorgt ervoor dat ik met en goed gevoel naar huis ga als ik merk dat iemand gerustgesteld is.
Daarnaast doe ik ook nu ook onderzoek naar de patiënttevredenheid van de patiënten. Het doel hiervan is om de kwaliteit van Boerhaave te waarborgen en te kijken hoe we de zorg nog beter kunnen maken. Hierbij is het krijgen van feedback van de patiënten hartstikke belangrijk. Middels het sturen van enquêtes en contact opnemen met de patiënten, bespreken we de ervaring bij Boerhaave. Het is ontzettend leuk om deze gesprekken te voeren en naar de ervaringen van de patiënten te luisteren. Tijdens mijn studie geneeskunde heb ik veel lessen gehad over gesprekstechnieken en ik vond het ook superleuk om dit in de praktijk toe te kunnen passen.
Samen met de andere consulentes wordt er een dag- en avondplanning gemaakt. Hierdoor heb je niet elke dag dezelfde taak en blijft het werk divers. Doordat je met alle consulentes op dezelfde verdieping werkt, is het makkelijk om snel een vraag te stellen mocht je iets niet weten en kan je samen gezellig lunchen. Ook het contact met de andere disciplines van Boerhaave is goed. Voor overleg over een patiënt kan je altijd contact met de arts opnemen en het management en HR staan ook altijd voor je klaar. Het is een hecht team en daarnaast zijn er ook erg leuke borrels.
Al met al is Boerhaave dus niet alleen een ontzettend leerzame werkplek, maar ook (zeker niet onbelangrijk) heel gezellig!